Menu Menu
meny

Forretningsplan

Nytten og behovet for dette er: 
- En grundig gjennomgang for etablereren om alle forhold den aktuelle næringsdriften fører med seg. 
- Gir nødvendig informasjon til de kilder en søker finansiering hos - både privat og offentlig 
- Gir nødvendig informasjon til andre forretningsforbindelser; underleverandører, produsenter, omsetnings, salgsledd o.l. 

Forretningsplanen kan være et verktøy for deg og bedriften. Du kan stadig vende tilbake for å gjøre endringer og forbedringer. Kanskje finner du det hensiktsmessig å revidere forretningsplanen en gang pr. år. 

Hva skal forretningsplanen inneholde? 
Hvor detaljert og omfattende en slik plan skal være, er opp til deg selv. Vurder grad av risiko og usikkerhet, størrelsen på investeringene og virksomhetens art. Det er ingen standardkrav til utformingen av en forretningsplan. Den kan være forskjellig alt etter type og omfang av den virksomhet som skal etableres. 

Noen punkter vil imidlertid alltid være med. I denne forretningsplanen er det lagt vekt på å gjengi nettopp disse. 

Forretningsplanen:

1) Innledning
2) Forretningsideen
3) Markedet og markedsaktiviteter
4) Produktet / Tjenesten og produksjonen
5) Økonomi
6) Finansiering
7) Organisering og administrasjon av virksomheten
8) Fremdriftsplan 

 


1) INNLEDNING

I innledningen beskriver du kort bakgrunnen for etableringen. Hva skal bedriften drive med, og hvilket behov skal dekkes i markedet. Det viktigste er presantasjonen av personene som står bak. Hvem er du / dere. Hva har dere gjort tidligere? Hvorfor kommer dere til å lykkes?


2) FORRETNINGSIDEEN 

Forretningsideen utrykker viktige ting om bedriftens mål og hensikt. Ofte er det en kortfattet formulering av hva slags virksomhet som skal drives. Formuleringen bør inneholde hvilke behov bedriften skal dekke med produktene sine og hvordan det skal gjøres. 

Produkt / tjenestebeskrivelse:
Det kan videre være hensiktsmessig å foreta en beskrivelse av bedriftens produkter og / eller tjenester, slik situasjonen er nå. 


3. MARKEDET OG MARKEDSAKTIVITETER 

Her må du gi svaret på en del sentrale spørsmål:
a)Hvor er markedet for mine produkter ? ( geografisk )
b)Hvem er kundene mine ?
c)Hvordan dekker kundene sine behov i dag ?
d)Hvem er mine konkurrenter?
e)Hvordan skal du gjøre ideen kjent ovenfor potensielle kunder? Lag en detaljert plan for fremdrift her. Hvordan skal du selge ideen? Selgere, annonsering, butikk, bruk av DM etc. 

Du kan skaffe deg informasjoner om markedet på mange måter:
- ved å spørre kundene 
- ved å spørre konkurrentene (det kan være vanskelig dersom de vet at du blir konkurrent, men du kan sjekke deres årsrapporter, vurdere deres annonsering og finne informasjon i fagpresse) 
- ved å spørre leverandører, distributører (detaljister/ grossister) og forhandlere 
- ved å spørre bransjeorganisasjoner - disse samler og gir informasjon og vurderer deg ikke negativt 
- ved å spørre banker og forsikringsselskaper 
- i eksportspørsmål kan du spørre ambassader 
- statistisk sentralbyrå 
- handelskalendre/ registre - telefonkatalogens gule sider 

NB! Dine egne spørsmål bør stilles slik at de er maksimalt kritiske mot egen ide. På denne måten vil du få nyttige tilbakemeldinger, ikke bare bekreftelse på egne tanker. Noe som kan være hyggelig på kort sikt men dessverre unyttige i det lange løp. 

4 PRODUKTET / PRODUKSJONEN 

Forsøk å beskriv egenskapene ved produktet ditt så detaljert som mulig. 

Hva er fordelen ved mitt produkt?
Hvilke unike egenskaper har det? 
Har det noen spesielle muligheter? 
Hvilke erstatningsprodukter finnes - trusler? 
Krever det hyppig fornyelse - produktutvikling? 

Miljøkrav
Stilles det spesielle miljøkrav til produktet? 
Vil du at det skal ha spesielle miljømessige kjennetegn? 
- Hvilke ? 

Merking - deklarasjoner 
Hva er nødvendig av merking og produktinformasjon? 
Stilles det krav til deklarasjoner? 

Design
Er du sikker på at produktets design er tilfredsstillende?


Er det nødvendig å søke assistanse for å få en god design? 

Beskyttelse
Dersom forretningsideene baserer seg på en oppfinnelse bør den kanskje beskyttes. Her kan et patentkontor eller patentstyret være til hjelp. 

Hvilke produksjonsmetoder kreves
Kreves det spesielle metoder her, omtal disse. 

Maskiner og utstyr 
Kreves det spesielle maskiner eller annet produksjonsutstyr ?
Må du kjøpe nytt, brukt eller lease? 

Er de nødvendige godkjenninger på plass?
En rekke bransjer krever spesielle godkjenninger. 

Lokaliseringen 
Nærheten til råvarer 
Nærheten til markeder 
Kvalifisert arbeidskraft i området 
Prisene på driftsmidler, energi, vann, avløp osv. 

Lokalene 
Eie eller leie? Vurdering av pris og risiko 

Distribusjon
Hvordan skal du sikre at varen kommer fram til kunden på en hensiktmessig måte? 

5 ØKONOMI 

Her må du lage et budsjett som viser oversikt over inntekter og utgifter. Dette er vanskelig å forutse, og det innebærer alltid usikkerhet rundt ett budsjett. Vær pessimistisk med henblikk på inntekter, og regn med flere utgifter enn du tror. 

Minst like viktig som et budsjett over inntekter og utgifter er et budsjett som viser hva du til enhver tid vil ha av disponible midler - et likviditetsbudsjett. Utgiftene påløper alltid før inntekter. I tillegg vil det alltid ta tid å kreve inn penger fra kunder når du kommer så langt at det blir aktuelt. Bruk god tid på likviditetsbudsjettet. Budsjettet vil gi deg svar på hva du trenger av midler / lån til enhver tid. Dette blir et svært viktig verktøy bl.a. når du skal møte potensielle investorer / banken. 

Budsjettene må bl.a. innholde poster som lønn, varekostnad (trykking, kjøp av råvarer, porto etc.), faste kostnader (husleie, tlf etc.), finansutgifter. 



6. FINANSIERING 

Hvilke behov har du for kapital ? Har du kapitalen selv, eller er du avhengig av investorer eller lån fra bank ? Hvor mye må du i så fall skaffe av andre ? 

Det kan være lurt å dele inn finansieringsbehovet i 2 faser. Første fase er perioden frem til en ev. oppstart. Andre fase er når selve bedriften settes i gang. 

Les mer om finansiering her.

7. ORGANISERING OG ADMINISTRASJON AV VIRKSOMHETEN 

Hvem gjør hva i bedriften ?
Hvilke personer har du med på laget ? I styret og ellers i nettverket.
Beskriv alle personene. Hvilken bakgrunn har de, og hva kan du forvente at de gjør ?
Lag en skikkelig beskrivelse også av deg selv 

Selskapsform / registrering
Det finnes en rekke ulike selskapsformer og egne registre hvor bedriften må registreres. Hvem gjør hva ? 

For nærmere informasjon om dette, se under registrering av bedrift eller selskapsformer.

8 FREMDRIFTSPLAN 

Tidfest en plan for de ulike gjøremålene. 

Du vil raskt finne ut at det er "livsviktig" å ha en skikkelig forretningsplan. Ikke bare krever eksterne aktører det av deg ( bl.a. bank ), men det er også et glimrende arbeidsverktøy for deg selv. På en effektiv måte loser du deg selv igjennom mange av de ulike faktorene som ligger bak en bedriftsetablering. Forvent ikke at du har svaret på alt selv. At du har et godt nettverk rundt deg er svært viktig. At veien blir til mens du går, gjelder vel for de aller fleste. 


AltInn.

På nettstedet www.altinn.no finner du masse relevant stoff om både forretningsplan og hvordan du går frem når du skal starte firma.

 

Annonser
Samarbeidspartnere