Det er ikke alltid det går slik man hadde tenkt. Starter man firma for første gang, skal det godt gjøres dersom man ikke støter på uforutsette problemer underveis. Det som avgjør er hvordan man takler problemene, og hvor raskt man griper tak. Det er allikevel en del typiske feil mange etablerere gjør. Vi skal forsøke å gå inn på noen av disse her:
For dårlig ide
Behovet i markedet for din ide er avgjørende. Det er viktig at du har et stort nok kundegrunnlag for produktet eller tjenesten du leverer. Mange har brent seg på nettopp dette. Vær grundig når du sjekker ut markedet på forhånd. Regn med en god "overdekning" i forhold til det kundegrunnlaget du må ha. Langt fra alle vil tenne på produktet på samme måte som du gjør
Mangel på kapital
Det en gyllen regel at du må doble utgifter og halvere inntekter i forhold til det du tror. Med bakgrunn i dette skal du regne ut behovet for kapital. Det er alltid slik at ting koster mer enn du tror. Det dukker også ofte opp utgifter man ikke hadde regnet med. Flere gode ideer stopper opp på grunn av mangelen på kapital. Det er faktisk ofte lettere å be om mer med en gang enn å måtte komme tilbake til banken etter 3 mnd fordi pengene allerede er brukt opp. Er det slik at du ser behov for eksempel for utvidet kassakreditt 3 mnd frem i tid, gå til banken i dag. Ikke vent til problemet er akutt. Med det viser du i alle fall at du har kontroll på situasjonen.
For lite fokus på salg
Kanskje den mest vanlige feilen mange gründere gjør er at man fokuserer for lite på salg. Det hjelper lite dersom man har et svært godt produkt dersom man ikke får solgt det til noen som betaler for det. Dersom du selv ikke egner deg til salg er det helt kristisk at du får inn noen som kan dette.
De aller fleste kan derimot bli langt bedre selgere enn de tror selv. Det dreier seg mye om å tørre. Kan du produktet / tejenesten du skal levere - er du også rustet for å selge det. Men det krever både pågangsmot, tolmodighet og ikke minst entusiasme. Ingen kjøper av deg dersom du selv ikke utsråler at du har 100% tro på det du leverer.
Salg tar tid - du må ofte prøve mange ganger før du lykkes. Sett av tid nok til å selge det du skal leve av.
Dårlige betalere
Det er langt flere som er trege betalere enn du tror. Ikke regn med at pengene er på konto ved forfall. Det går ofte dager og uker over fristen før pengene kommer. I mellomtiden må du ha penger til nødvendige utlegg. At en leverandør krever kontant betaling i starten er slett ikke uvanlig. At du ikke har penger for det din egen kunde ikke har betalt betyr lite for leverandøren din. Har du ikke pengene får du kanskje ikke varen. Dette har veltet mange gründere. Her er det viktig at du legger opp gode rutiner for å kreve inn dine fordringer. Ikke vær for snill med de som ikke betaler. Det er ofte de som virker mest troverdig som er de største "luringene". Husk at dersom de sliter økonomisk er det langt flere enn deg som har penger utestående. Da er det den som trykker på hardest som får betaling først.
Det tar tid å bygge opp
Husk det kan ta lang tid å bygge opp en ny bedrift. Tilpass forbruket til dette. Det kan ta flere år før du kan ta ut den lønnen du ønsker, og før du ser positive tall på bunnlinjen. Lær deg å ikke bruke penger du ikke har. Ikke regn med usikre inntekter når du vurdere fremtidige investeringer. Utsett det som ikke er absolutt nødvendig til du har midlene disponibelt.
For dårlig forretningsplan
Sist men ikke minst vil vi nok en gang påpeke viktigheten av at du gjør ett grundig arbeide med å utvikle forretningsplanen. Alle punktene ovenfor kan du unngå ved å gjøre en skikkelig jobb fra starten av.