Menu Menu
meny

Registrere NUF

Kort fortalt er et NUF en selskapsform med aksjeselskapets begrensede ansvar, men uten de norske kravene til aksjekapital. Vi skal kort redegjøre for hva et NUF er, samt fordeler og ulemper vi ser.

 

Hva er et NUF kontra et norskregistrert AS?


I Norge har man i dag valget mellom å drive selskap som et aksjeselskap (AS) eller en eller annen form for personlig selskap. Skal man stifte et aksjeselskap må man starte opp med en aksjekapital på minimum 30.000,- (dette er penger som blir i selskapet, og som man bruker til eget bruk, og ikke en kostnad som noen feilaktig tror). Personlige selskaper har ikke dette kravet til kapital.
 

NUF - Her registrerer man for eksempel et aksjeselskap i England, Malta eller annet land med lav / ingen aksjeinnskudd. Og deretter registrerer man en avdeling av dette selskapet i Foretaksregisteret i Brønnøysund - et NUF (norsk avdeling av utenlands foretak). England har ikke noe krav til størrelsen på aksjekapital (kan være kun 1,-). Den norske avdelingen (som registreres i Norge, og får norsk firmaattest etc.) har samme regnskapsplikt som ethvert annet norsk selskap, og må selvsagt følge norske regler for føring av regnskap, levering av selvangivelse til ligningskontoret i Norge etc. Det engelske aksjeselskapet må følge engelske regler for rapportering etc. (se fallgruver lenger ned).

 

Fordeler med NUF slik vi ser det:

 

  • Man slipper å ha egenkapitalen på 30.000,- som man må ha for å starte et AS (det skal veldig mye til at man ikke behøver minst 30.000,- for å starte opp en bedrift). 

 

Ulemper med NUF slik vi ser det:

  • Leverandører, kunder etc. vil lett kunne ble skeptisk til at det er valgt en slik selskapsform. Dette kan føre til at selskapet i større grad må stille sikkerhet personlig. I tillegg kan det være avgjørende dersom valget i for eksempel et anbud står mellom et "norsk" AS og et NUF. Skepsisen kan da føre til at man mister oppdraget som et NUF.
  • NUF har så langt til en viss grad trukket til seg personer som "beveger seg i gråsonen". Dette kan for eksempel være personer som har forbud mot å drive næringsvirksomhet i Norge, eller personer som ønsker minst mulig innsyn i selskapet de driver. Dette har gitt NUF-selskaper et dårlig stempel av mange.
  • Man må forholde seg til to lands lover og regler, med rapportering etc. 

 

Fallgruver

 

Et NUF må i tillegg til norske krav og regler også følge engelsk lovgivning for rapportering etc. Man skal altså forholde seg til to sett av regler. Dette er krevende. Det er derfor svært viktig at man velger en seriøs og profesjonell aktør som legger dette til rette dersom man skal registrere et NUF. Det finnes allerede en mengde ulike tilbydere som selger pakkeløsinger til noen få tusenlapper. Her er det viktig at man i stedet finner den aktøren som bl.a. kan i vareta dine interesser også fremover. Sjekk dette grundig. Følger man ikke opp de regler som gjelder i landet det utenlandske firmaet er registrert i kan det fort bli kostbart og føre med seg mange problemer.

 

Anbefale NUF?

 

Om man skal anbefale NUF eller ikke vil avhenge av mange faktorer. Det har vært skrevet mye om dette, og Dine Penger konkludert bl.a. på følgende måte:

 

"Vi ser ikke bort fra at det riktige for noen kan være å drive sin virksomhet på denne måten. Dette gjelder spesielt for oppstartsselskaper som ønsker begrenset risiko, men som ikke har pengene som trengs for å opprette og drifte et AS."

 

Vi i Bedre Betingelser er av den oppfatning at det startes alt for mange NUF-selskaper. For mange som har starter opp et NUF har resultatet vært at man har kjøpt langt flere problemer enn fordeler. Skal man drive et "rent norsk" selskap, som skal ha eksterne kunder, delta i anbud, gi priser i konkurranse med andre etc. vil vi fraråde selskapsformen. Vi tror mange NUF ere lett blir lagt til side f.eks. i et anbud. Skal man derimot drive et lite selskap, som kun har en håndfull kunder som man kjenner godt. Hvor man i stedet for å drive personlig vil minimere den personlige riskoen, kan NUF være et alternativ. Men etter at minstekravet for aksjekapital i et AS ble senket til 30.000,- pr 01.01 2012 - er terskelen svært lav for at man i stedet bør starte et "vanlig" AS - noe vi absolutt vil anbefale at man gjør.

 

Vi har avtale med regnskapsførere og revisorer over hele landet. For mange kan det være smart å diskutere denne problematikken med en av disse. Ta gjerne kontakt med oss for tips om regnskapsfører / revisor i ditt nærområde. Eller ring gjerne inn til undertegnede for mer informasjon om ovennevnte.

Kontaktinfo til Bedre Betingelser - Vidar Færgestad, Tlf 64 90 59 00.

Ønsker mer informasjon om oppstart av NUF
Annonser
Samarbeidspartnere