Menu Menu
meny

Profilering på Web

Internett er i dag en svært viktig kanal for nesten enhver bedrift. Gjennom nettet kan du komme i kontakt med nye kunder, pleie eksisterende kunder, opprette forum, dele produktinfo, kommunisere med brukere, knytte brukere tettere til deg m.m. Mulighetene er enorme.

Hva er viktig å tenke på når du skal lage en webside?

 

Planlegg siden din:

  • Hva skal du bruke siden til?
  • Hvem er leserne?
  • Skal du informere, selge en vare, skape en profil? 


For noen kan websiden være hovedinntektskilden i bedriften – for andre er websiden kun en informasjonsside for eksisterende kunder. Da er utgangspunktet og behovet vidt forskjellig.

 

Viktige ting å huske på:

Ha alltid med komplette kontaktopplysninger til bedriften din (navn på bedriften,  adresse, telefonnr, e-post, ansatte etc.)

Innholdet på siden er svært viktig. Husk at innholdet skal treffe brukerne / målgruppen din. Det kan hende de har ett annet syn på hva som er interessant informasjon enn du selv eller de som lager nettsiden din har.

Skriv godt – tekstene er viktig.

Brukervennlighet – brukerne må finne enkelt frem til det de er på jakt etter. Siden skal være oversiktlig og lett å navigere i. Teksten skal være tydelig å lese, også for svaksynte.

Plattformuavhengighet – det kan være smart å lage nettsider som går an å bruke både på PC, nettbrett og mobiltelefoner. I dag bruker vi Internett over alt, og på en rekke ulike plattformer – dumt å miste en kunde fordi siden din ikke kan brukes på ett nettbrett eller på en mobil.

Nettsiden må være optimalisert for ulike søkemoterer – da først og fremst Google. At brukerne og kundene dine finner nettsiden din er helt avgjørende. Da må nettsiden ”snakke godt” med søkemotorene slik at nye brukere finner deg når de søker etter innhold som du har på din side. Blant søkemoterene er Google absolutt den viktigste.

Oppdatering – nettsiden må oppdateres, og innholdet må være riktig til enhver tid. Husk derfor å sette av tid til vedlikehold.

 

Hvordan gjøre siden din kjent?

Dette er en krevende oppgave i mange bransjer. Kanskje finnes det hundretalls ”like” sider som din på nettet fra før. Sørg for å bruke nettadressen din i all din kommunikasjon, på trykksaker m.m. Bruk sosiale medier som Facebook, Instagram m.m. for å promotere nettsiden din. Som beskrevet over er det svært viktig at nettsiden "godtas" av Google / er tilpasset Google og andre søkemoterer.

Man kan også promotere nettsiden i ulike kanaler – her skal man være på vakt da det finnes svært mye med høyst tvilsomt effekt på webben.

Hvordan går du fram for å lage en nettside?

De fleste trenger hjelp til dette. I alle fall dersom nettsiden skal være noe mer enn en enkel ”statisk” plakat på nettet.

Bedre Betingelser AS har avtale med bedrifter som kan hjelpe deg med å lage en god nettside. Vi formidler gjerne kostnadsfri kontakt med de vi har i vårt nettverk. Bruk linken lenger ned.

Ønsker du å komme i kontakt med noen som kan lage nettsider for deg - trykk her!
Annonser
Samarbeidspartnere